Понеділок, 23.10.2017

Семінар-практикум з елементами майстер-класу для вчителів української мови і літератури

Як свідчать закордонні соціологи, професія вчителя – у десятці найщасливіших. В Україні таких досліджень не проводили, та, не дивлячись на специфічні труднощі освітян нашої держави (високий рівень відповідальності, перевантаження, значний вплив на професійну діяльність суспільної думки, недостатнє фінансування освіти тощо), наші педагоги теж пишаються своєю професією.
Кожен знає, аби бути цікавим дітям як фахівець, як особистість, необхідно постійно навчатися. І не лише, щоб оновлювати знання з навчального предмета. Самоосвіта— це шлях професійного та особистісного зростання, що визначає, якісний рівень уроків, способи взаємодії з учнями, професійну мотивацію та самооцінку.
З метою ознайомлення вчителів української мови і літератури з кращим педагогічним досвідом освітян Дніпропетровщини 5 квітня 2017 року у Верхньодніпровській загальноосвітній школі №5 було проведено регіональний обласний семінар-практикум на тему: «Формування учня-читача в епоху інформаційних технологій з орієнтацією на ключові компетентності».
Мета семінару: окреслити питання науково-методичного супроводу викладання української мови і літератури за сучасними вимогами та рекомендаціями із урахуванням компетентнісного, діяльнісного, особистісно зорієнтованого підходів до навчання; сконцентрувати увагу педагогів на сьогочасних проблемах у формуванні учнів-читачів в епоху потужного розвитку інформаційних технологій; скоординувати практичну діяльність учителів-філологів щодо активного використання інноваційних методик, технологій, засобів навчання з метою формування у школярів життєвих, зокрема соціальних, компетентностей та ціннісних орієнтирів.
Керівники семінару: Сергієнко Антоніна Антонівна, завідувач кафедри гуманітарної освіти Дніпропетровського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент; Цимбаліст Катерина Василівна, завідуюча методичним кабінетом відділу освіти Верхньодніпровської райдержадміністрації.
У семінарі взяли участь філологи навчальних закладів  Верхньодніпровського району, керівники методичних об’єднань учителів української мови і літератури м. Вільногірська, м. Кам’янського, м.Жовтих Вод, Криничанського та П’ятихатського районів. Дуже вдячні начальникам департаментів та відділів освіти за підтримку даного заходу.
К.В.Цимбаліст у своєму виступі «Презентація напрямів навчально-методичної діяльності педагогів району та результати впровадження освітніх програм, планів, проектів» ознайомила присутніх з досягненнями освітян району та впровадженням у школах передових інноваційних, зокрема хмарних, технологій. А.А.Сергієнко зупинилася на проблемних питаннях викладання предметів гуманітарного циклу на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного підходів, наголосила на необхідності вироблення у школярів національно-соціальних компетентностей та ціннісних орієнтирів засобами україномовного матеріалу, звернула увагу вчителів на специфіку особистісно зорієнтованих уроків та їх роль у формуванні сучасного учня-читача.
Із власним досвідом «Формування ключових компетентностей у школярів на особистісно зорієнтованих уроках української літератури з використанням медіаосвітніх продуктів» учасників семінару ознайомила Панченко Людмила Василівна, керівник методичного об’єднання вчителів української мови і літератури м.Кам’янського, учитель-методист Кам’янського технічного ліцею, призер обласного конкурсу «Учитель року».  Вона показала в презентаційному матеріалі, як використовувати та створювати з учнями презентації до уроку, відеоролики на основі вивченого літературного матеріалу, як організувати телеміст та провести інтерв’ю на уроках літератури. «Сторітелінг на уроках української літератури – сучасний підхід до вивчення біографії письменника» – з такою цікавою темою досвіду виступила Уткіна Лілія Анатоліївна, заступник директора з навчальної роботи, учитель української мови і літератури, учитель-методист Нікопольської загальноосвітньої школи №22, призер обласного конкурсу «Учитель року». Використавши елементи майстер-класу, учитель продемонструвала практично, як готувати цікаві розповіді про письменників, щоб зацікавити учнів їхньою творчістю. 
Ключовим моментом семінару був двогодинний майстер-клас майстра-професіонала Криворотенко Ольги  Григорівни, учителя української мови і літератури Ганнівського НВК Верхньодніпровського району, учителя-методиста, призера Всеукраїнського фестивалю педагогічних ідей з технології ОЗОН,  на тему: «Як мотивувати учнів до читання художніх творів». Ольга Григорівна переконала, що від учителя залежить, чи зацікавиться дитина програмним твором, чи виникне в неї бажання його прочитати, чи захоче ознайомитися з творчістю сучасних письменників (сама Ольга Григорівна є активним читачем), чи цікавою буде творчість письменників-земляків (Криворотенко О.Г. – автор навчально-методичного посібника «Література Придніпров’я»). Ольга Григорівна навчилася створювати презентації, відеоролики, буктрейлери, скрайбінги, різноманітні медіапродукти, навчає цьому своїх учнів та колег.
Присутні на семінарі переконалися, що самоосвітня робота вчителя – це, дійсно, шлях до професійної майстерності, самореалізації, самоствердження та суспільного визнання.
З глибокою повагою і вдячністю до всіх
А.А. Сергієнко